سيد محمد خاتمي، می خواهیم رهبری، رهبر همه کشور و همه مردم باشد. رئیس‌جمهور سابق کشورمان با گرامی‌داشت آغاز دهه فجر، دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی را جمهوری اسلامی خواند و در خصوص برخی اخبار که درباره نامه او منتشر شده است گفت:«بعضی‌ها ولایت دارند كه دروغ بگویند فلانی نامه نوشته، در نامه فلان چیز آمده، اصلا نه كسی از محتوای آن خبر دارد و نه اصلا چنین چیزهایی وجود داشته است.»ادامه مطلب...
ميرحسين: راه سبز هیچ نماینده و سخنگویی در خارج ندارد. مهندس موسوی در این گفت و گو که در آستانه ۲۲ بهمن ماه مصادف با سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد از دست دادن مشروعیت را عامل اصلی فروپاشی حکومت مستبد و منفور شاهنشاهی دانسته است و تأکید کرد که امروز مقاومت مردم میراث گرانبهای انقلاب اسلامی است و عدم سازگاری مردم با دروغ، تقلب و فساد که ما این روزها شاهد آن هستیم به خوبی حضور این میراث را نشان می دهد.ادامه مطلب...
بیست و دوم بهمن ، روز فریاد سبز آزادی: امسال در 22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را در حالی تجربه می‌کنیم که جمهوری اسلامی پس از 31 سال در بدترین روزهای خود قرار دارد و دولت کودتایی حاکم، روز به روز بیش از پیش انقلاب بزرگ ملت ایران را به سمت قهقهرا می‌برد و هویت خشن و خون ریز ضد اسلامی خود هر روز بیشتر و بیشتر نمایان می سازد ادامه مطلب ...

بیانیه ‌کروبی در آستانه‌ ۲۲بهمن: در بخشي از اين بيانيه آمده است: «همه با هم، آرام و با صلابت در سالروز ۲۲بهمن که یادآور تجلی باور دینی و عزم ملی مردم شریف ایران و نقطه عطفی در تاریخ پر افتخار کشورمان است، در راهپیمائی شرکت می کنیم. این روز به هیچ گروه خاصی تعلق ندارد و روز افتخار و سربلندی تمام ملت ایران است. ادامه مطلب...

روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.


سيد محمد خاتمي: حکومت باید جلوی فحاشی‌ها و تخریب‌ها و دستگیری‌ها را بگیرد

متن کامل و بدون سانسور دیدار سید محمد خاتمی با ایلنا:
"حکومت باید جلوی فحاشی‌ها و تخریب‌ها و دستگیری‌ها را بگیرد"
"بیگانگان بیجا می‌کنند که از اختلاف داخلی ما سوء استفاده می‌کنند"

"در جریان مجلس هفتم مدعیان پیروی از رهبری، خلاف دستور رهبری عمل کردند"


. ادامه راه سبز«ارس»: رئیس‌جمهور سابق کشورمان با انتقاد شدید از پخش گزینشی سخنان امام راحل به مسئولان صدا و سیما یادآور شد که امام خمینی(ره) در همان شرایط جنگ فرمان هشت ماده‌ای را صادر کردند بارها در نفی تحجر سخن گفتند و دستگاه‌ها و نهادها را به رعایت حقوق مردم و احترام به ملت فراخواند و میزان را رای ملت اعلام کردند.


به گزارش روابط عمومی دفتر حجت الاسلام والمسلمین سیدمحمد خاتمی، وی در دیدار با مدیر و دبیران سرویس‌های خبرگزاری ایلنا ضمن خوشامدگویی و خیرمقدم به دست اندرکاران صدیق و تلاشگر این خبرگزاری که در آستانه هفتمین سال فعالیت خود قرار دارد، دفاع از حقوق مردم و انتقال صحیح و سریع اخبار در عین پای‌بندی به اصول و ارزش‌های انقلاب و اسلام را از خصوصیات این خبرگزاری دانست و پایمردی در این عرصه را با توجه به تنگناهای شدید پیش روی این عزیزان شایان تقدیر دانست.

رئیس‌جمهور سابق ایران این دیدار صمیمانه را در آستانه دو رویداد مهم، حائز اهمیت خواند و گفت: «اولین رویداد بیست و دوم بهمن ماه است که نقطه عطفی است در تاریخ یکصد و پنجاه ساله آزادی خواهی و استقلال طلبی و عدالت‌جویی ملت ایران و برای هرکس که به ایران دلبسته است، با هر دین و مذهب و گرایشی که دارد.»

وی افزود:«دارای اهمیت ویژه‌ای است. چرا که مبنای هویت فرهنگی و تاریخی ما دینی و اسلامی است و اسلام پس از ورود به ایران در عرصه‌های فرهنگی و علمی بسط و گسترش قابل توجهی یافته و با آغوش باز پذیرای شخصیت‌های برجسته از سایر فرق و ادیان بوده و از این حیث در میان دوستداران ایران مورد احترام بوده و هست هر چند كه در عرصه سیاسی به جهت انحرافات اساسی جهان اسلام با مشكلات بزرگی روبرو بود.ایرانیان علاوه بر دلبستگی و پیروی شیعیان از مكتب اهل بیت همه ایرانیان فارغ از گرایش‌های دینی و مذهبی احترام به اهل بیت علیهم‌السلام وجه مشترك ایرانیان است.»



رئیس بنیاد باران ادامه داد:«انقلاب اسلامی ایران به لحاظ مردمی بودن یکی از حوادث بی‌نظیر در تاریخ بشر بود و سبب شد تا ملتی با دست خالی برای کسب حق تعیین سرنوشت خود و ایجاد تغییر به سوی استقرار حق و حرمت و عدالت و پیشرفت و ترقی قیام کنند و با رهبری ممتاز حضرت امام که علاوه بر جنبه های علمی، دینی و سیاسی مظهر آزادگی وعزت و مورد پذیرش آحاد ملت بود به پیروزی برسد.»

خاتمی یادآور شد:«انقلاب اسلامی ایران تداوم خواست تاریخی مردم برای به دست آوردن آزادی، عدالت، پیشرفت و حق حاکمیت بر سرنوشت خود بود كه از موضع دین حركت می‌كرد؛ انقلابی که به دست مردم پدید آمد و همین مردم آن را حفظ خواهند کرد و هیچ کس حق مصادره انقلاب به نام خود را ندارد، چه حکومت و چه جریان‌های مختلف سیاسی و مردم حق دارند و باید تلاش کنند تا روز به روز بیش از پیش به اهداف انقلاب دست پیدا کنند، اگرچه موانع بیرونی و درونی بر سر این راه هست.»

رئیس دولت اصلاحات با بیان اینکه «دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی ایران به رسمیت شناختن حق حاکمیت مردم بر سرنوشت خود است»، تصریح کرد:«دستاوردی که با چرخشی صد و هشتاد درجه‌ای در موضع حاکمیت که در تاریخ استبداد زده ما كه در آن حاكمان ارباب مردم بودند و فقط از مردم تکلیف می‌خواستند ایجاد شد و مردم صاحب کشور و حکوم و نظام شناخته شدند. در عرصه حاکمیت هم مردم خواهان معیارهای اسلامی و دینی هستند که با حق حاکمیت بر سرنوشتشان سازگار و بلکه فراخواننده به سوی آن است.»

وی تاکید کرد:«جمهوری اسلامی مورد نظر که از سوی مردم به عنوان جایگزین نظام شاهنشاهی برگزیده شد، عبارت بود از جمهوری به همان سیاقی که در دنیا شاهد آن بودیم به اضافه وجه اسلامی به همان صورت که در حکومت امیرالمؤمنین علیه السلام وجود داشت، اسلامی که هم پای عرفان و خدا و اخلاق به عزت و حرمت و حقوق مردم تکیه دارد.»

خاتمی با بیان اینکه «ما باید تلاش کنیم موانع رفع شود و به سمت اهداف انقلاب پیش برویم»، اظهار داشت:« اصلاحات یعنی پذیرش اصول و اصلاح کژی‌ها و انحرافاتی که احیانا پدید می‌آید و در این راه مبنای حرکت ما قانون اساسی است. قانون اساسی اگرچه امری بشری است، اما اساس حرکت اصلاح طلبانه ما است تحریفی، انحرافی یا تفسیرهایی مغایر با نص قانون اساسی باشد یا در اجرای قانون اساسی مشكلی پیش بیاید باید اصلاح شود و به یاری خداوند همه مردم در راهپیمایی بیست و دوم بهمن ماه با وجه مشترک دفاع از انقلاب وحقوق مردم به عنوان صاحبان اصلی انقلاب حضور پیدا خواهند كرد.»

رئیس بنیاد باران ادامه داد:«فراموش نکنیم که حضرت امام انتقاد و حتی تخطئه را یکی از مواهب الهی در كشور برشمردند و بر همین اساس هم وظیفه ملی و انقلابی ما است که از برخوردهای نادرست انتقاد کنیم. تذکر دادن نسبت به انحرافات حق مسلم مردم است و آنان که با این تذکرهای به حق برخورد می‌کنند و به معترضان بی‌محابا نسبت براندازی می‌دهند خواسته یا ناخواسته انقلاب را از مسیر اصلی خود منحرف کرده و به واقع اصل انقلاب را زیر سؤال می‌برند.»


وی تصریح کرد:«حالا قضاوت کنید آنان که به انحراف از اصول اعتراض می‌کنند براندازاند یا کسانی که با برخوردها و اتهامات ناروای خود مردم و نیروها و اصول اساسی انقلاب را زیر سؤال می‌برند؟ البته بنده به سادگی نسبت براندازی به كسی نمی‌دهم ولی آیا نتیجه بعضی رفتارها تضعیف نظام و كشور نیست؟»

سیدمحمد خاتمی افزود:«ما در حرکت اصلاح طلبی خود نه به بیگانه چشم دوخته‌ایم و نه اصولا معتقدیم که بیگانگان خیرخواه ما هستند. اختلافی اگر هست یک اختلاف داخلی است و اگر در مواردی بیگانگان هم از موقعیت سوء استفاده کنند بیجا می‌كنند و اصولا آنان را دلسوز ایران و مردم نمی‌دانیم.»

رئیس دولت اصلاحات تاکید کرد:«مسلما در این شرایط بیگانگانی كه با انقلاب و ایران ناسازگارند خواستار این هستند که چهره نظام را در افکار عمومی جهانی نامطلوب جلوه دهد و طبیعی است كه برخوردهای خشن و بی‌اعتنایی به حقوق مسلم مردم به آنان در این مسیر كمك می‌كند.»

وی با اشاره به سالروز تولد و تاسیس خبرگزاری ایلنا، اظهار داشت:«خبررسانی در دنیای امروز یکی از امور اساسی است. یعنی در واقع رسانه را باید ركن چهارم جمهوریت بنامیم و از دیدگاه اسلامی هم با توجه به اهمیت امر به معروف و نهی از منکر نقش رسانه‌ها با توجه به گستردگی و تأثیرگذاری که دارا هستند در دفاع از آزادی و حقوق مردم و منافع ملی بی‌بدیل است و ارزیابی از میزان موفقیت رسانه‌ها در دفاع از این حقوق نشانگر میزان پیشرفت ما در رسیدن به اهداف انقلاب است.»

خاتمی تصریح کرد:«اگر هدف انقلاب رسیدن مردم به آزادی بود، یکی از بزرگترین دشمنان بزرگ انقلاب جهالت است. آزادی خواهی اگرچه در عمق وجدان مردم جای گرفته، اما اطلاع‌رسانی در این راستا لازم است. مردم باید بدانند کدام جریان‌ها با این خواست تاریخی همراه‌اند و کدام جریان‌های داخلی یا خارجی در مقابل این حق مردم قرار دارند.»

به عقیده رئیس‌جمهور سابق کشورمان، اطلاع‌رسانی واقعی نسخه‌ای نیست که حکومت بپیچد و در اختیار رسانه‌ها قرار دهد تا براساس آن عمل کنند. اطلاع‌رسانی که صرفاً با هدف تمجید از حکومت انجام گیرد مراد و مطلوب نیست.


وی متذکر شد:«رسانه باید در اطلاع‌رسانی به "مایی" وفادار باشد که تمامی وسعت ایران را در بر می‌گیرد، نه مایی که هرکه از حلقه تنگ و بسته آن خارج شد برانداز و محارب خوانده شود. اطلاع‌رسانی یک سویه و جانبدارانه آمیزه‌ای است از جهل و اغواء. رسانه‌ها صاحب حق بازخواست‌اند و هر کجا احساس می‌کنند حکومت خادم مردم نیست و انحرافی دارد باید گوشزد کنند.»

رئیس بنیاد باران، دشمن دیگر انقلاب و مردم را استبدادزدگی دانست و افزود:« در عمق وجدان ما اعم از مردم و حاكمان زنگاری از آن برجای مانده و غفلت از آن ما را به قعر پرتگاه خواهد برد.»

وی ادامه داد:«استبداد یعنی اینكه یک جریان خود را محور و مدار و حق مطلق بخواند و هرکس كه با او همراه نشد به تسلیم فراخواند یا نابود كند. اما آنکه ضد استبداد است می‌گوید همه باید با هم و به كمك هم عمل كنیم برای حل مشكلات جامعه و تامین منافع بكوشیم؛ لازمه آن رسیدن به ما تحمل، احترام و همکاری من با دیگری است.»

خاتمی سپس اظهار داشت:«لازمه مبارزه با استبداد و استبدادزدگی افزایش قدرت تحمل است و در جوامعی چون جامعه ما اگر حكومت پیشتاز تحمل شد موفقیت جامعه بیشتر خواهد بود؛حکومت مطلوب حكومتی است كه بر پایه رضایت مردم استوار است و اگر رضایت نبود زور هم به كار نمی‌آید. حكومت باید درصدد اقناع مردم و ایجاد رابطه‌ای باشد كه در آن حق و حرمت مردم تامین می‌شود؛ در این جهت رسانه می‌تواند نقش بزرگی را ایفاء كند و لازمه این كار آزادی و امنیت رسانه‌ای است تا بتواند فرهنگ نقد بخصوص نقد قدرت را پایدار كند.»

وی تصریح کرد:«در ایران هم مانند سایر جوامع در حال گذار اگر حکومت دارای تحمل بود جامعه در مسیر مطلوب قرار خواهد گرفت. حکومت باید مظهر تحمل باشد و انتقادها را حتی اگر گاهی تند هم باشد بپذیرد.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه «در عین حال باید متوجه دشمنی‌ها هم بود»، ادامه داد:« ایران یکی از کشورهای مورد توجه در منطقه است، خصوصاً که انقلاب مردمی ایران را كه روزی پایگاه مطمئن نفوذ بیگانه در منطقه و حریم امن قدرت‌های جهانی بود به کانون جوشش مردمی و آزادی خواهی بدل کرده است و بدخواهان مترصد ضربه زدن به آن بوده و هستند و طبعا نقاط ضعف ما به آنان كمك خواهد كرد. در این شرایط رفتارهای خشن با مردمی که درصدد گوشزد کردن نقص‌ها هستند و بی‌تحملی از سوی حکومت چهره نظام را در دنیا بد جلوه خواهد داد و این همان چیزی است که خواست بدخواهان و دشمنان نظام است.»


وی با تاکید بر اینکه «رسالت بزرگ ما الگوسازی است»، افزود:«.الگوئی كه هم در آن حق و حرمت و آزادی و پیشرفت مردم و عدالت تامین شود و هم ارزش‌های الهی تا اخلاقی و معنوی بر آن حاكم باشد؛ ما در شرایط حساسی قرار گرفته‌ایم. مشکلات اقتصادی جدی کشور را تهدید می‌کند. وعده‌های بلندپروازانه نه تنها عملی نشده، بلکه ما از آنچه داشته‌ایم هم عقب‌تر رفته‌ایم. صحبت از جریان حاکم نیست، بحث بر روی آینده کل نظام است.»

خاتمی همچنین به انتخاب گزینشی فرازهایی از صحبت‌های امام که در شرایطی خاص و در مواردی خاص بیان شده، اشاره کرد و گفت:«بهره‌برداری مغرضانه از این سخنان در شرایط فعلی سبب می‌شود چهره‌ای مخدوش از انقلاب،امام و نظام را القاء كند و این امر جفا به امام و جفا به جامعه است.»

رئیس بنیاد باران تصریح کرد:«مگر امام در همان شرایط جنگ که تهدید جدی بیگانگان متوجه کشور بود نسبت به رفتارهایی که با برخی از شخصیت‌ها شده بود واکنش نشان ندادند و فرمان هشت ماده‌ای را صادر نكردند؟ یا حرف‌هایی که امام در شرایط مختلف در نفی تحجر زدند یا نقدهای تندی که امام نسبت به برخی از دستگاه‌ها و نهادها داشته‌اند و آنان را به رعایت حقوق مردم و احترام به ملت فراخوانده‌اند. مگر همین امام میزان را رای ملت نمی‌دانست. مگر انتقاد و حتی تخطئه بالاترین مسئولان را هدیه الهی نمی‌دانست و صدها مورد دیگر؟»

وی تاکید کرد:«پرداختن به شخصیت حضرت امام باید جامع باشد، نه گزینشی و با هدف توجیه بعضی رفتارها و سیاست‌های نادرست، به‌خصوص برای نسلی که امام و موقعیت صحبت‌های ایشان را از نزدیک درک نکرده‌اند.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان یادآور شد:«البته بعضاً شاهدیم که برخی رسانه‌ها و نشریات با مصونیت آهنینی که دارند به توهین و افترا و دروغ دامن می‌زنند ولی رسانه ملی چرا؟ این رفتارها اگرچه ممکن است در کوتاه مدت در میان عده بسیار اندکی تأثیرگذار باشد، اما در دراز مدت با روشن شدن حقیقت کاملاً اثر عکس خواهد داشت.»

وی ادامه داد:«ولی آنچه باعث تاسف بیشتر است اینكه از افرادی که ما آنان را دارای انصاف و متانت می‌دانستیم حتی اگر با آنان اختلاف نظر داشته و داریم؛ تحت تأثیر جو قرار می‌گیرند و اظهاراتی می‌كنند كه هم نادرست است و هم تحریك می‌كنند. وزارت كشور دولت اصلاحات را به ناحق مورد اتهام قرار می‌دهند.»

خاتمی تصریح کرد:«ادعا می‌شود كه فلانی و فلانی قصد داشتند انتخابات مجلس هفتم را به تاخیر بیاندازند! در آن زمان بنده و رئیس مجلس محترم وقت به ردصلاحیت‌های گسترده اعتراض داشتیم و آن را خلاف موازین و به زیان كشور می دانستیم و خدمت رهبری هم عرض کردیم و ایشان هم دستور دادند كه نظر ما از سوی نهاد ذی‌ربط تامین شود ولی مدعیان پیروی از رهبری برخلاف آن عمل کردند.حالا هم از حق مردم دفاع می‌كنیم؛ به هر حال طرح این ادعا از سوی شخصیت‌های باسابقه در این فضای آلوده جای تعجب و تأسف دارد.»


رئیس دولت اصلاحات سپس گفت:«توقع ما از همه شخصیت‌های تأثیرگذار کشور در شرایط کنونی انصاف است. ما از حق و انتخاب مردم دفاع می‌کنیم. همه ما چنانكه اعلام كرده‌ایم؛ رسیدن به سازوکارهای برگزاری انتخابات بی‌حرف و حدیث است و اطمینان مردم از تأمین حق خود.»

وی یادآور شد:«ما معتقدیم باید حکومت جلوی فحاشی‌ها و تخریب‌ها و دستگیری‌ها را بگیرد، زندانیانی که نوعاً علاقمند به نظام هستند هرچه زودتر آزاد شوند و در فضایی ملایم تر فشارها از روی رسانه‌های مستقل برداشته شود.»

رئیس بنیاد باران با بیان اینکه « اگر جرمی واقع شد مطابق نص صریح قانون با آن برخورد شود»، اظهار داشت:« اگر رسانه‌ای تخلف کرد هیأت نظارت که باید نماینده افکار عمومی باشد به آن رسیدگی کند و آن را به دادگاه صالحه که در حضور هیأت منصفه تشکیل می‌شود ارجاع دهد تا خدای ناکرده از اعمال یک سویه قدرت به نفع گرایش حاکم پرهیز شود. به فرض که جرمی هم اتفاق افتاده باشد شرایط اثبات آن، نوع برخورد با آن مشخص است و به خصوص تناسب جرم جزا باید رعایت شود و در عین حال متهم، هر که باشد در تمام مراحل و شرایط از حقوقی برخوردار است که باید مو به مو مراعات شود.»

وی افزود:«در شرایط موجود به جز عده‌ای معدود همه پذیرفته‌اند که کشور با بحران جدی روبرو است. نه تنها از نظر سیاسی که از نظر اجتماعی هم به لحاظ اقتصادی و علمی و بین‌المللی هم با مشكل روبرو هستیم و به خوبی این را احساس می‌کنند. اگر چنین است باید بكوشیم تا همه خیرخواهان در كنار یكدیگر و در فضای آزاد و خوب از این مشكلات عبور كنیم.»

سیدمحمد خاتمی خاطر نشان کرد:«امیدوارم همانطور که در این هفت ساله شاهد بوده‌ایم، ایلنا همچنان با اعتقاد و علاقه به اسلام و انقلاب در راه دفاع از حقوق مردم پایمردی كرده همچنان زبان مردم باشد و ان شاء الله با کمک هم به سوی اهداف بزرگ ملت در چارچوب قانون اساسی و ان شاء الله عزت ایران و ایرانی گام برداریم.»

گفتنی است در ابتدای این دیدار مدیر عامل خبرگزاری ایلنا گزارشی از روند فعالیت این خبرگزاری ارائه كرد.

0 نظرات :: سيد محمد خاتمي: حکومت باید جلوی فحاشی‌ها و تخریب‌ها و دستگیری‌ها را بگیرد