سيد محمد خاتمي، می خواهیم رهبری، رهبر همه کشور و همه مردم باشد. رئیس‌جمهور سابق کشورمان با گرامی‌داشت آغاز دهه فجر، دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی را جمهوری اسلامی خواند و در خصوص برخی اخبار که درباره نامه او منتشر شده است گفت:«بعضی‌ها ولایت دارند كه دروغ بگویند فلانی نامه نوشته، در نامه فلان چیز آمده، اصلا نه كسی از محتوای آن خبر دارد و نه اصلا چنین چیزهایی وجود داشته است.»ادامه مطلب...
ميرحسين: راه سبز هیچ نماینده و سخنگویی در خارج ندارد. مهندس موسوی در این گفت و گو که در آستانه ۲۲ بهمن ماه مصادف با سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد از دست دادن مشروعیت را عامل اصلی فروپاشی حکومت مستبد و منفور شاهنشاهی دانسته است و تأکید کرد که امروز مقاومت مردم میراث گرانبهای انقلاب اسلامی است و عدم سازگاری مردم با دروغ، تقلب و فساد که ما این روزها شاهد آن هستیم به خوبی حضور این میراث را نشان می دهد.ادامه مطلب...
بیست و دوم بهمن ، روز فریاد سبز آزادی: امسال در 22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را در حالی تجربه می‌کنیم که جمهوری اسلامی پس از 31 سال در بدترین روزهای خود قرار دارد و دولت کودتایی حاکم، روز به روز بیش از پیش انقلاب بزرگ ملت ایران را به سمت قهقهرا می‌برد و هویت خشن و خون ریز ضد اسلامی خود هر روز بیشتر و بیشتر نمایان می سازد ادامه مطلب ...

بیانیه ‌کروبی در آستانه‌ ۲۲بهمن: در بخشي از اين بيانيه آمده است: «همه با هم، آرام و با صلابت در سالروز ۲۲بهمن که یادآور تجلی باور دینی و عزم ملی مردم شریف ایران و نقطه عطفی در تاریخ پر افتخار کشورمان است، در راهپیمائی شرکت می کنیم. این روز به هیچ گروه خاصی تعلق ندارد و روز افتخار و سربلندی تمام ملت ایران است. ادامه مطلب...

روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.


سيد محمد خاتمي: پاسخ اعتراضات مدنی "فشار، سرکوب، زندان و احیانا اعدام" نیست

سيد محمد خاتمي در ديدار با عضای شورای مركزی خانه احزاب:
می خواهیم رهبری، رهبر همه کشور و همه مردم باشد


.
ادامه راه سبز«ارس»: رئیس‌جمهور سابق کشورمان با گرامی‌داشت آغاز دهه فجر، دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی را جمهوری اسلامی خواند و در خصوص برخی اخبار که درباره نامه او منتشر شده است گفت:«بعضی‌ها ولایت دارند كه دروغ بگویند فلانی نامه نوشته، در نامه فلان چیز آمده، اصلا نه كسی از محتوای آن خبر دارد و نه اصلا چنین چیزهایی وجود داشته است.»

در بخشي ديگري از سخنان ايشان آمده: «اسلامی که در جمهوری اسلامی آمده، اسلامی نیست که حق مردم را نشناسد؛ آزادی‌های مردم را به رسمیت نشناسد و عدالت را نخواهد و این اسلام هیچ سنخیتی با اسلام انقلاب اسلامی ندارد.ما نیز از انقلاب دفاع می‌کنیم و اگر اعتراض و حرف داریم می‌گوییم بگذارید حرفمان را بزنیم.مگرمی‌شود مردم حاکمیت داشته باشند ولی حکومت برخاسته ازاراده و خرد جمعی نباشد؟ به همین دلیل هم برای ما انتخابات حیاتی و مهم است اگر حساسیت روی آن نشان می‌دهیم.باید اجازه داد در فضایی آرام و مدنی مردم بیایند و معلوم شود خواست‌های اساسی و گرایش‌های مردم به کدام سو است؟ و مهمتر از اینها انتخابات است که باید آزاد، سالم و اطمینان بخش باشد.چقدر خوب بود همه عزیزانی که امروز در زندان هستند در جمع ما بودند و همه با هم در راهپیمایی 22 بهمن شرکت می کردیم.»

رئیس دولت اصلاحات با گرامی‌داشت آغاز دهه فجر، دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی را جمهوری اسلامی دانست و گفت:گرامیداشت سی و یکمین سالگرد انقلاب متعلق به جناح و بخش خاصی از جامعه نیست.

سید محمد خاتمی در آستانه دهه مبارک فجر در جمع اعضای شورای مرکزی خانه احزاب اظهار داشت:« در آستانه سالروز حادثه‌ای بزرگ در تاریخ هستیم، حادثه‌ای بی‌نظیر از لحاظ مردمی بودن و نیز از نظر اهدافی که انقلاب ما داشت هم به جهت برخورداری از رهبری ممتازو انقلاب اسلامی تحولی بزرگ در زندگی ایرانیان ایجاد کرد.»

وی افزود:« مبدا هویت انقلابی، اسلامی، ملی و انسانی همه ما انقلاب اسلامی است.»

رئیس دولت اصلاحات گفت:درایران انقلاب مردمی بزرگی با هدف تغییرات اساسی در جامعه رخ داد ولی قربانیان و هزینه فراوانی هم داشت.»

سید محمد خاتمی تصریح کرد:«انشالله امسال نیز مردم با هر گرایش و موقعیتی، دارند سی و یکمین سالگرد انقلاب اسلامی را گرامی خواهند داشت و باید توجه داشت که این امر متعلق به یک جناح و بخش خاصی از جامعه نیست.»

رئیس بنیاد باران با بیان اینکه«دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی، جمهوری اسلامی بود»، گفت:« در آن زمان جمهوری اسلامی مطرح شد و مورد تائید و حمایت مردم قرار گرفت نه حکومت اسلامی که این خود نکته مهمی است؛البته بنده اینکه برخی حکومت اسلامی را مقابل جمهوری اسلامی قرار می‌دهند، یک جسارت می‌دانم.»

خاتمی تاکید کرد:«ما معتقدیم ذات حکومت اسلامی مبتنی بر مردم است چرا که در دوره پیامبر و حضرت امیرالمومنین (ع) هم مردم محور و مدار بودند.»

وی افزود:«ولی انتخاب عنوان جمهوری اسلامی هم هوشمندی رهبر انقلاب را نشان می‌داد و هم رشد ملت ایران را اعلام می کرد که ما وارد عصری شده‌ایم که حاکمیت با مردم است.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان ادامه داد:«حاصل دیگر انقلاب اسلامی قانون اساسی بود؛این‌که امروز می‌گوییم قانون اساسی مبنا است، معنایش این نیست که قانون اساسی امری ما فوق بشری است بلکه به این معنی است که با روش مردمی تدوین و تصویب شده و مبنای نظام جامعه قرار گرفت.»

خاتمی با بیان اینکه «اگر کسی هم انتقاد دارد مبنای عمل همین قانون اساسی است»، اظهار داشت:« اگر حرف و حدیثی هم وجود دارد در این است که آیا قانون اساسی درست اجرا می‌شود یا نقض می‌شود؟»

وی تاکید کرد:« اگر این نقض توسط جریان‌ها و گروه‌هاست که بد است و یا این سئوال مطرح است که اگر اعتراضی به تفسیرهای عجیب و غریبی هست که از قانون اساسی می‌شود با روح این قانون سازگار است؟ و اگر انتقادی هست این است که آیا ادعایی پاسداری از قانون اساسی درست است یا نیست؟»

رئیس بنیاد باران یادآور شد:«اگر واقعا همه به روح قانون اساسی و نص آن برگردیم می‌توانیم جامعه‌ای آرام و رو به جلو داشته باشیم، بحث‌هایمان هم در چارچوب قانون اساسی بکنیم.»

خاتمی معتقد است به هر حال افتخار اسلام و انقلاب ما این بود که جمهوریت را به رسمیت شناخت و این جمهوریت در مقابل اسلامیت نیست،اسلامی که در انقلاب مطرح شد گفت جمهوریت و نیز خود انقلاب اسلامی تداوم یک حرکت بزرگ انسانی در طول تاریخ ماست.

رئیس موسسه بین‌المللی گفتگوی‌ فرهنگ‌ها و تمدن‌ها با اشاره به حرکت یکصد ساله مردم از مشروطه تاکنون برای حاکم شدن خود بر سرنوشتشان، گفت:« مردم در این صدسال خواست‌های مشخصی داشتند و تمایز انقلاب اسلامی در این است که این خواست‌ها به صورت غالب و مسلط از پایگاه اسلام این خواست‌ها را مطرح کرد و به رسمیت شناخت.»

وی در مورد به وجود آمدن این خواست‌ها اظهار داشت:« مردم ما در طول تاریخ از استبداد بشدت زده بودند و به همین دلیل با استبداد و حاکمیت خودکامگان ضدیت داشتند، حاکمیتی که هیچ نمایندگی از مردم نداشت و درعصر حاضر نیز حکومت هایی که متکی به مردم نیستند خود به خود متکی به بیگانه می‌شوند.»

سیدمحمد خاتمی تاکید کرد:« انقلاب اسلامی ما استقلال و عدم دخالت اجانب در سرنوشت را می خواست ؛برای ملت ما کسر شأن و تحقیرآمیز بود که از بیرون مرزها برایش تعیین تکلیف شود که من بارها این را گفته‌ام.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان تصریح کرد:« در عنوان جمهوری اسلامی، آزادی‌خواهی، استقلال‌طلبی و پیشرفت‌خواهی نهفته است و امتیاز انقلاب اسلامی هم همین بود که امام در همه بیاناتشان می‌گفتند اسلام همین‌ها را می‌خواهد.»

وی یادآور شد:« بزرگی مثل حضرت امام (ره)از موضع دین این مطالبات و آرمان‌ها را مطرح می‌کنند، همچنانی که دیگر بزرگان در طول تاریخ بیان کردند.»

رئیس دولت اصلاحات همچنین اظهار داشت:«اسلام است که آزادی را می‌خواهد، اسلام است که پیشرفت و استقلال می‌خواهد، این همان اسلامی است که ما می‌گوییم؛ نمی‌شود ما بیاییم به نام اسلام کاری بکنبم که با همه این معیارهای انقلابی در تضاد باشد.»

رئیس بنیاد باران تاکید کرد:« اسلامی که در جمهوری اسلامی آمده، اسلامی نیست که حق مردم را نشناسد؛آزادی‌های مردم را به رسمیت نشناسد و عدالت را نخواهد و این اسلام هیچ سنخیتی با اسلام انقلاب اسلامی ندارد.»

وی تصریح کرد:« اینک ما نیز از انقلاب دفاع می‌کنیم و اگر اعتراض و حرف داریم می‌گوییم بگذارید حرفمان را بزنیم.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان افزود:« وارد عصری شده‌ایم که جمهور و مردم حاکمند و این مساله بسیار مهم است و انقلاب اسلامی آن را به رسمیت شناخت و مورد تایید امام قرار گرفت و در قانون اساسی و در اصل طلائی ۵۶ قانون اساسی ما هم آمد. »

وی یادآور شد:« مگرمی‌شود مردم حاکمیت داشته باشند ولی حکومت برخاسته ازاراده و خرد جمعی نباشد؟ به همین دلیل هم برای ما انتخابات حیاتی و مهم است اگر حساسیت روی آن نشان می‌دهیم برای این است که انتخابات آزاد و رقابتی و صحیح است که تامین کننده جمهوریت اسلامی نظام ماست و اینکه واقعا همه ارکان حکومت برآمده از اراده آزاد، آگاه مردم باشند یک امر فرعی نیست.»

خاتمی تاکید کرد:« دفاع از حق مردم،آراء مردم و و دفاع از آزادی مردم یعنی مقابله اساسی با بیگانگانی که می‌خواهند این مملکت ضعیف باشد و بین حکومت و مردم فاصله بیفتد و کینه‌ها به جای محبت بین مردم باشد و به آن دامن هم می زنند.»

وی ادامه داد:« مگر جمهوری اسلامی و مردمسالاری بدون وجود احزاب و تشکل‌ها مردم سالار ممکن است؟»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان با بیان اینکه «حیات احزاب و تشکل‌ها در آزادی است»، اظهار داشت:«آزادی که ما می گوییم آزادی بیان، آزادی اندیشه و بیان کردن اندیشه و به صحنه آوردن آن اندیشه است و اینکه از مردم خواسته شود در مورد آن اندیشه نظر بدهند.»

رئیس بنیاد باران یادآور شد:«لازمه آزادی به معنای واقعی کلمه که خلاصه آن هم حاکمیت مردم بر سرنوشت خودشان است،آزادی بیان و تجمعات است و مگر می‌شود حزب باشد ولی بلندگویی برای بیان آن نداشته باشد؟و نتواند اجتماعات تشکیل دهد؟»

وی تاکید کرد:«باید اجازه داد در فضایی آرام و مدنی مردم بیایند و معلوم شود خواست‌های اساسی و گرایش‌های مردم به کدام سو است؟ و مهمتر از اینها انتخابات است که باید آزاد، سالم و اطمینان بخش باشد.»

خاتمی با بیان اینکه «این خواست‌ انقلابی و برخاسته از متن انقلاب است»، اظهار داشت:«نیاییم بگوییم یک جریان این را می‌خواهد و جریان دیگر نمی‌خواهد، اگر کسی این را نمی‌خواهد به این انقلاب اعتقاد ندارد!اگر کسی این را نخواهد انقلابی نیست!اگر کسی این را نمی‌خواهد به امام و آن که میزان رای ملت است، اعتقاد ندارد.»

وی تصریح کرد:«ببینید این روزها چه فضایی ایجاد شده،علاوه بر برخوردهای خشن فضای تهمت و اتهام هم هست و این که از یک طرف محدودیت‌هایی برای صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن با مردم وجود دارد و از طرف دیگر کسانی که معتقدم با دروغ پردازی‌ها، اتهام زدن‌ها؛ جامعه را به سمت خشونت جولان می دهند، آزادی مطلق دارند.»

خاتمی سپس اظهار داشت:«مسائل اجتماعی با سخت گیری حل نخواهد شد؛ نمی شود گفت هر کس اعتراض دارد برانداز است و با او باید با سختی رفتار کرد.»

وی البته تاکید کرد:« معتقدم با برانداز هم نمی‌شود هر رفتاری را کرد؛ما مگر پیرو علی(ع) نیستیم؟ عده‌ای که نه تنها علی (ع)را قبول نداشتند او را کافر می‌دانستند؛ نه تنها انتقاد می‌کردند بلکه فحش و ناسزا می‌دادند؛امیرالمومنین (ع)اجازه نمی‌داد با آنها برخورد کنند حتی حقوق آنها را قطع نمی‌کرد تا وقتی دست به شمشیر بردند.وقتی هم اقدام به جنگ کردند امام علی(ع) همه تلاش خود را کرد که درگیری پیش نیاید ولی وقتی زیر بار منطق نرفتند با آنها برخورد کرد.»

رئیس دولت اصلاحات گفت:«چقدر خوب بود همه عزیزانی که امروز در زندان هستند در جمع ما بودند و همه با هم در راهپیمایی ۲۲ بهمن شرکت می کردیم.»

خاتمی تصریح کرد:«هر روش، سیاستی و هر جریان و جناحی که بخواهد اسلام ،امام و انقلاب و رهبری را پایین بکشد که ایشان فقط تعلق به یک جناح خاص داشته باشد، هم جفا به امام و انقلاب کرده و هم به اسلام.»

وی با تاکید بر اینکه «اگر سیاست‌ها و رفتارهایی وجود دارد که این تلقی در جامعه پدید می‌آید باید این سیاست‌ها و روش ها عوض شود.»

رئیس‌جمهور سابق کشورمان سپس این سئوال را مطرح کرد که:«کدام دستی است که ضدیت با همه چیز دارد و سعی می‌کند خواستهای نادرست خود را پشت سر مقدسات پنهان بکند و در واقع امام، رهبری و نظام را در مقابل جریانات قرار دهد؟ اوست که با انقلاب دشمنی می‌کند نه ما.»

خاتمی ادامه داد:« بعضی‌ها ولایت دارند که دروغ بگویند فلانی نامه نوشته؛در نامه فلان چیز آمده ؛اصلا نه کسی از محتوای آن خبر دارد و نه اصلا چنین چیزهایی وجود داشته بعد همان‌ها می‌خواهند با جوسازی فضا را به گونه‌ای جلوه دهند که ‌که افرادی که این افتخار را داشتند که مورد توجه مردم بوده‌اند با هم اختلاف دارند و بگویند که اینها با هم اختلاف دارند که اصلا این طور نیست.»

وی هشدار داد:«اینها روشی غلط یا شیطنت آمیزی است با هدف مایوس کردن مردم؛ تا بگویند چهره‌هایی که مورد توجه مردم بوده‌اند، مردم را جا گذاشته‌اند و به آنها پشت کرده‌اند که چنین چیزی نیست.»

رئیس دولت اصلاحات با بیان اینکه «ما همیشه مردم را به آرامش دعوت کرده‌ایم »، گفت:«مردم حق دارند اعتراض کنند، حق دارند اطمینان داشته باشند که رای آنها موثر است، مردم حق دارند که آزادی مطلوب و معیشت خوب داشته باشند.آیا حالا واقعا این طوری است؟امروز بسیاری از مشکلات اجتماعی،اقتصادی،معیشتی و وضع زندگی ناگوار مردم و آینده نگران کننده کشور پشت وضعیت سیاسی پنهان مانده است.اموری که خود می‌توانند منشا بحران‌های بزرگ اجتماعی شود.»

رئیس بنیاد باران افزود:«سئوال این است که چرا به برنامه چهارم عمل نشد؟چرا حتی گزارش کار به مجلس داده نشد؟چرا به جانب اهداف چشم انداز حرکت نکردیم؟ و خیلی چراهای دیگر!»

وی تصریح کرد:«در این مملکت هر کس که حاضر است در چارچوب قانون اساسی زندگی کند، باید از حقوق مدنی و شهروندی برخوردار باشد و به جرم ابراز عقیده، گرایش و نقد نمی‌شود با او برخورد کرد.»

سیدمحمد خاتمی در پایان خاطر نشان کرد:« ما هیچگونه ساختار شکنی و خشونت را تائید نمی‌کنیم و خدا کند که با مردم هم با خشونت رفتار نشود.»

در ابتدای این دیدار مهندس حسین کاشفی رییس خانه احزاب گزارشی از فعالیت ها و عملکرد این نهاد مدنی را ارائه داد.

وی هدف از این دیدار را گفتگو و رایزنی با شخصیت‌های تاثیرگذار و مسئولان در راستای تعامل احزاب و دستیابی به راه‌حل‌های فراگیر جهت برون رفت از وضعیت فعلی اعلام کرد.

وی ضمن تاکید بر ایجاد و گسترش زمینه‌های فعالیت احزاب از سوی دولت‌ها گفت:«دولت‌ها نباید احزاب را رقیب خود بدانند.»

رییس خانه احزاب افزود:« در شرایط فعلی راهی جز بازگشت به قانون اساسی و احترام به کرامت انسانی نداریم.»

وی همچنین آمادگی خانه احزاب جهت تقویت فرهنگ تعامل بین جناحها و انجام گفتگوهای سازنده را اعلام کرد.

در ادامه برخی اعضای شورای مرکزی خانه احزاب ضمن تشریح دیدگاههای خود به بیان مواضع و نقطه نظرات خویش پرداختند.

حفظ دستاوردهای انقلاب،پاسداشت زحمات و مبارزان و بزرگان انقلاب اسلامی، تقویت نقش و جایگاه احزاب، ایجاد زمینه‌های فعالیت بیشتر احزاب، حفظ حقوق شهروندی، آزادی بیان، پرهیز از شعارهای ساختار شکنانه، اجتناب از هرگونه خشونت و توسعه فرهنگ تحزب و انسجام در چارچوب قانون از مهم‌ترین مطالبی بود که حاضران در جسله بر آنها تاکید کردند.

0 نظرات :: سيد محمد خاتمي: پاسخ اعتراضات مدنی "فشار، سرکوب، زندان و احیانا اعدام" نیست