سيد محمد خاتمي، می خواهیم رهبری، رهبر همه کشور و همه مردم باشد. رئیس‌جمهور سابق کشورمان با گرامی‌داشت آغاز دهه فجر، دستاورد بزرگ انقلاب اسلامی را جمهوری اسلامی خواند و در خصوص برخی اخبار که درباره نامه او منتشر شده است گفت:«بعضی‌ها ولایت دارند كه دروغ بگویند فلانی نامه نوشته، در نامه فلان چیز آمده، اصلا نه كسی از محتوای آن خبر دارد و نه اصلا چنین چیزهایی وجود داشته است.»ادامه مطلب...
ميرحسين: راه سبز هیچ نماینده و سخنگویی در خارج ندارد. مهندس موسوی در این گفت و گو که در آستانه ۲۲ بهمن ماه مصادف با سی و یکمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی انجام شد از دست دادن مشروعیت را عامل اصلی فروپاشی حکومت مستبد و منفور شاهنشاهی دانسته است و تأکید کرد که امروز مقاومت مردم میراث گرانبهای انقلاب اسلامی است و عدم سازگاری مردم با دروغ، تقلب و فساد که ما این روزها شاهد آن هستیم به خوبی حضور این میراث را نشان می دهد.ادامه مطلب...
بیست و دوم بهمن ، روز فریاد سبز آزادی: امسال در 22 بهمن سالروز پیروزی انقلاب اسلامی را در حالی تجربه می‌کنیم که جمهوری اسلامی پس از 31 سال در بدترین روزهای خود قرار دارد و دولت کودتایی حاکم، روز به روز بیش از پیش انقلاب بزرگ ملت ایران را به سمت قهقهرا می‌برد و هویت خشن و خون ریز ضد اسلامی خود هر روز بیشتر و بیشتر نمایان می سازد ادامه مطلب ...

بیانیه ‌کروبی در آستانه‌ ۲۲بهمن: در بخشي از اين بيانيه آمده است: «همه با هم، آرام و با صلابت در سالروز ۲۲بهمن که یادآور تجلی باور دینی و عزم ملی مردم شریف ایران و نقطه عطفی در تاریخ پر افتخار کشورمان است، در راهپیمائی شرکت می کنیم. این روز به هیچ گروه خاصی تعلق ندارد و روز افتخار و سربلندی تمام ملت ایران است. ادامه مطلب...

روزی که پا در عرصه مبارزه با سیاه پرستان گذاشتم، به خوبی از سرنوشت احتمالی خود آگاه بودم. از سیاه پرستان، انتظاری جز قتل و اعدام و مرگ نداشته و ندارم. از سیاهی متنفر بودم. آنقدر متنفر بودم که برای دیدن لبخندهای سبز بر لبان هموطنم، از جان خود نیز گذشته بودم. من از مرگ نمی ترسم. از اعدام نمی ترسم. مرگ من آغاز رویش جوانه های سیاه ستیز و پراکنش قاصدکهای صلح سبز خواهد بود. ای هموطن! اگر روزی سیاه پرستان جان من را نیز ستاندند، بر من سیاه نپوش و اشک نریز، حقم را پس بگیر، همين.


تنديس «تلاشگر حقوق بشر» به آيت‌الله منتظری اهدا شد

تنديس «تلاشگر حقوق بشر» به آيت‌الله منتظری اهدا شد

. ادامه راه سبز«ارس»: كانون مدافعان حقوق بشر ايران در روز پنج شنبه 19 آذر ماه‏ ‏1388 مطابق با روز جهانی "حقوق بشر" با حضور در منرل آيت‌الله منتظری ضمن ديدار و گفتگو با وی او را به‏ ‏عنوان برنده تندیس "تلاشگر حقوق بشر" در سال 1388 اعلام کرده و اين تنديس را به‏ ‏آيت‌الله منتظری اهدا كردند. در اين ديدار دكتر ابراهيم‏ ‏يزدی‌، دكتر حبيب‌الله پيمان‌، دكتر عبدالفتاح سلطانی، دكتر‏ ‏محمدعلی دادخواه‌، تقی رحمانی‌، عبدالرضا تاجيك‌، عطاءالله‏ ‏شيراز‌ی‌، حسين نور‌ی‌زاده‌، امير دليرسانی و نرگس محمدی‏ حضور داشتند.

‏در ابتدای این مراسم عبدالفتاح سلطانی وكیل‏ ‏دادگستری گفت:

"كانون مدافعان حقوق بشر هر ساله برای تقدیر از كسانی كه حقوق‏ ‏بشر را رعایت و در این راستا فعالیت می‎كنند تقدیر می‎كند، كه‏ ‏امسال با تعطیلی كانون امكان برگزاری مراسم ویژه نبود. برای‏ ‏همین بناگذاشتیم خدمت رسیده از شما كه از قدیم الایام در‏ ‏راستای تحقق حقوق بشر از دیدگاه اسلام فعال بوده اید و عملا از‏ ‏حقوق زندانیان از سال 1360 به بعد دفاع كرده اید و بر كاهش فشار‏ ‏بر آنان با هر ایده ، فرقه و فكری مؤثر بوده اید و حتی از حقوق‏ ‏كسانی كه گفته می‎شود فرزند شما را به شهادت رسانده اند دفاع‏ ‏كردید، لازم دیدیم از شما تقدیر و تشكر كرده و به طور مرسوم یك‏ ‏جایزه را تقدیم نماییم . امیدواریم خداوند به شما عمر با عزت داده‏ ‏و ان شاء الله سایه شما بر سر ملت ایران مستدام باشد."

سپس در همین زمینه محمدعلی دادخواه ادامه داد:
‏‏

"امروز از نظر جهانی روز حقوق بشر است ، برای همین خدمت‏ ‏شما رسیدیم . همانگونه كه قرآن هنگام خطاب قرار دادن ، انسان و‏ ‏آدم را مورد خطاب قرار می‎دهد، این نمادی را هم كه كانون‏ ‏مدافعان حقوق بشر خدمت شما ارائه داده اند، استوانه كوروش‏ ‏كبیر است كه از نظر برخی مفسران همان ذوالقرنین است . در‏ ‏ابتدای آن اصول و منشوری را اعلام كرده كه بر پایه آن انسان آزاد‏ ‏باشد، كسی بر او سلطه نداشته باشد، بردگی را از میان برداشت و‏ ‏سلطه را كلا نفی كرد مگر به انتخاب مردم كه چه كسی را‏ ‏برگزینند، و این اختیار انسانی را به او یادآور شد. ولی متأسفانه در‏ ‏كشور ما خیلی از بایدها رعایت نمی شود. امیدواریم با توجه به‏ ‏نصایح بزرگانی چون حضرتعالی كه راه را از گمراهی نشان‏ ‏می‎دهند، فردایی روشن در انتظار ملت ایران باشد. و همان را‏ ‏می‎گوییم كه قرآن می‎فرماید: (ألیس الصبح بقریب ) و این نوید‏ ‏خداوند در مورد مردم محقق خواهد شد."

‏پس از آن ، بیانیه كانون مدافعان حقوق بشر توسط نرگس محمدی قرائت شد. در بخشی از این بیانیه آمده است‌:

‏"... كانون مدافعان حقوق بشر در سال 1388 تندیس "تلاشگر‏ ‏حقوق بشر" را به حضرت آیت الله العظمی حسینعلی منتظری‏ ‏تقدیم می‎دارد. ایشان در زمینه های نظری و عملی و با نادیده‏ ‏انگاشتن مقام و قدرت دنیوی و برخورداری های ناشی از آن ، از‏ ‏حق و كرامت واقعی انسان دفاع كرده است. ‏ ‏مواضع فقهی ایشان در مورد حقوق شهروندی همه ایرانیان ، تكیه‏ ‏و تأكید بر مشروعیت حكومت بر اساس آراء مردم و دفاع از‏ ‏حقوق مخالفان بر همگان روشن و آشكار است .

‏ ‏آنچه كانون را در تقدیم این جایزه به شخصیت برجسته و علمی‏ ‏آیت الله ترغیب نموده ، مواضع عملی ایشان است . از جمله‏ ‏مخالفت با اعدام های بی رویه در سال های 1360 و 1367،‏ ‏مخالفت با سخت گیری حكومت علیه شهروندان و دفاع همه‏ ‏جانبه ، شجاعانه و مقتدرانه ایشان از جنبش سبز مردم ایران‌.

‏كانون مدافعان حقوق بشر با تقدیر از تلاش های این عالم برجسته‏ ‏كه سالها حصر و محرومیت و تحمل مرارت را برای ایشان به‏ ‏همراه داشته است ، و با تبریك به ایشان برای نیك نامی‏ ‏جاودانه شان در نزد ملت ایران ، با آرزوی سلامتی و تداوم راه‏ ‏پرارزش دفاع از حقوق انسانها، تندیس "تلاشگر حقوق بشر" را در‏ ‏19 آذر ماه 1388 مصادف با 10 دسامبر 2009 و شصت و یكمین‏ ‏سالگرد اعلامیه جهانی حقوق بشر تقدیم آیت الله العظمی‏ ‏حسینعلی منتظری می‎كند."

‏‏كانون مدافعان حقوق بشر

‏‏سپس آیت‌الله امنتظری ضمن ابراز تشكر و قدردانی از‏ ‏اعضاء كانون مدافعان حقوق بشر كه در راه دفاع از حقوق‏ ‏شهروندان تلاش و كوشش می‎كنند، با اشاره به حوادث پس از‏ ‏انتخابات و برخوردهای تند و خشن با مردم معترض اظهار داشت:

هیچ یك از برخوردهایی كه با مردم شد شرعی و قانونی نیست و‏ ‏آمرین و عاملین ضامن و بدهكار مردم هستند. متأسفانه بین زن و‏ ‏مرد، پیر و جوان هم تفاوتی قائل نشده اند; حتی زن ها و دخترها را‏ ‏بیشتر كتك زده اند. آقایان می‎گویند این كارها را برای حفظ نظام‏ ‏انجام می‎دهند، من بارها عرض كرده ام ما مخالف حفظ نظام‏ ‏نیستیم اما حفظ نظام وجود نفسی ندارد، بلكه حفظ آن وجوب‏ ‏مقدمی دارد، یعنی نظام را ما می‎خواهیم كه در سایه آن احكام‏ ‏اسلامی اجرا شود نه این كه به بهانه حفظ نظام احكام اسلامی و‏ ‏شرعی زیر پا گذاشته شود و مرادتان هم از نظام شخص باشد. شما‏ ‏به چه مجوزی مردم را كتك می‎زنید؟ برای این كه شما را قبول‏ ‏ندارند؟! خب قبول نداشته باشند. مگر شما خدایید یا پیامبرید؟‏ ‏آنچه كه شما به نام اسلام و دین انجام می‎دهید موجب بدنامی‏ ‏برای اسلام می‎شود. چرا با مردم ، تند و خشن برخورد می‎كنید؟

‏خداوند خطاب به پیامبر می‎فرماید: (فبما رحمة من الله لنت لهم‏ ‏ولوكنت فظا غلیظ القلب لانفضوا من حولك فاعف عنهم‏ ‏واستغفرلهم و شاورهم فی الامر) یعنی : "ای پیامبر! چون تو نرمخو‏ ‏هستی مردم به تو گرایش دارند، و اگر تند و خشن بودی مردم از تو‏ ‏فراری می‎شدند." بعد می‎فرماید: "برای این مردم طلب عفو كن ،‏ ‏برایشان استغفار كن و در امر حكومت با آنها مشورت كن." شما‏ ‏آمده اید خودی ها را هم غیرخودی می‎كنید، در حالی كه قرآن‏ ‏می‎گوید: غیرخودی ها را از خود كنید، با آنها مشورت كنید،‏ ‏دستور واقعی اسلام این است نه آنچه آقایان به اسم اسلام انجام‏ ‏می‎دهند و دستور می‎دهند مردم را به قصد كشت بزنند.

وی در ادامه گفت:
‏‏

ضرر را از هر كجا بگیرید به نفع است . آقایان از اول ، انتخابات را‏ ‏منحرف كردند. بعد عده ای را زدند عده ای را زندانی كردند، بعد‏ ‏گفتند پرونده انتخابات مختومه شد. اگر مختومه شد پس ادامه‏ ‏بازداشت ها برای چه بود؟ مصاحبه های تلویزیونی برای چه بود؟‏ ‏اعتراف گیری چرا؟ محاكمه بر اساس اعترافات تحت فشار برای‏ ‏چه بود؟! مگر بازداشتی ها به انتخابات مربوط نبودند؟ حالا كه‏ ‏پرونده اش را بسته اعلام كردند، بازداشتی ها را آزاد می‎كردند، از‏ ‏آنها معذرت خواهی می‎شد، چه بسا اوضاع به اینجا نمی رسید كه‏ ‏هر روز ادامه پیدا كند. خودتان آمدید و ادامه اش دادید، خود شما‏ ‏تفرقه ایجاد كردید و حالا آمده اید از وحدت دم می‎زنید؟! اگر به‏ ‏دنبال آرامش و وحدت هستید برای چه بی گناهان را در بازداشت‏ ‏نگه داشته اید و با فشار از آنها اعتراف می‎گیرید و بر اساس همان‏ ‏اعتراف ها محاكمه می‎كنید و احكام سنگین صادر می‎كنید؟ مگر‏ ‏روایت نداریم كه اعتراف تحت فشار و شكنجه و ارعاب اثری‏ ‏ندارد؟ بدانید این اعتراف ها ذره ای ارزش ندارد و بر خلاف‏ ‏موازین اسلام است‌.

‏زمانی كه ما در رژیم سابق زندان بودیم روزی ازغندی كه بازجوی‏ ‏ما بود به زندان آمد و عباس اشراقی را دستش را گرفت و برد. به او‏ ‏گفتم عباس را كجا بردی ؟ گفت : آزادش كردم . چون حالت صرع‏ ‏دارد و اگر در زندان بمیرد در مجامع بین المللی برایمان مشكل‏ ‏درست می‎كنند. آنها عاقلانه برخورد می‎كردند ولی این آقایان‏ ‏آقای بهزاد نبوی را كه داخل زندان نبود و برای عمل جراحی و‏ ‏معالجه چند روزی مرخصی داده بودند، در حال بیماری به زندان‏ ‏عودت داده اند. آیا این عمل عاقلانه است ؟! یكی از هموطنان‏ ‏كردمان آقای احسان فتاحیان را دفعه اول به 10 سال زندان محكوم‏ ‏كردند، پس از تحمل زندان ایشان را به اعدام محكوم كردند! در‏ ‏حالی كه دادگاه تجدیدنظر حق ندارد مجازات را تشدید كند. چون‏ ‏10 سال زندان از حداقل مجازات كمتر نبوده است و این حكم‏ ‏برخلاف قانون است.

‏ما به این آقایان می‎گوییم والله این كشور مال ما مردم است و ما به‏ ‏كشورمان علاقه داریم . كشور هم حاكمیت می‎خواهد و با‏ ‏شرایطش باید برقرار باشد. اما كشور مطابق رأی و نظر مردم باید‏ ‏اداره شود. امام حسن (ع ) طی نامه ای به معاویه می‎نویسند: پس از‏ ‏رحلت پدرم "ولانی المسلمون الامر من بعده" یعنی : پس از‏ ‏شهادت پدرم علی (ع ) مردم مرا ولی و حاكم قرار دادند. ایشان به‏ ‏معاویه نمی گوید: من حاكم هستم چون امام معصوم هستم بلكه‏ ‏رأی و اقبال مردم را مطرح می‎كند. پس همه كاره مردم اند. بنابراین‏ ‏باید حقوق ملت استیفا شود.

‏‏در قانون اساسی فصل جداگانه ای هست به عنوان حقوق ملت ،‏ ‏آقایان این اصول را نادیده گرفته اند. در آنجا حق اجتماعات ،‏ ‏اظهارنظر و آزادی مردم آمده است . مراد، آزادی مسئولان نیست‏ ‏بلكه مراد آزادی مردم است. ‏ ‏آیت الله خمینی در پاریس درباره آزادی می‎گفتند: "حتی‏ ‏كمونیست ها هم در حكومت آینده ما حق اظهارنظر دارند." حالا‏ ‏كه مسلمانها هم ، حتی آنها كه برای انقلاب زحمت كشیدند و‏ ‏زندان رفته اند را از حق اظهارنظر محروم می‎كنند، آنها را بازداشت‏ ‏می‎كنند و به زور اعتراف می‎گیرند كه ما ضد انقلاب و ضد نظام‏ ‏هستیم!

‏همه ما بر اساس آیات قرآن وظیفه داریم كه امر به معروف و نهی از‏ ‏منكر كنیم . صرف دعا كردن كافی نیست و فایده ندارد و نباید‏ ‏دلمان را به این كه گوشه ای بنشینیم و دعا كنیم خوش كنیم ، بلكه‏ ‏علاوه بر آن باید در جای خودش وارد شد و به وظیفه عمل كرد.‏ ‏امر به معروف و نهی از منكر هم مربوط به امور جزئی نیست بلكه‏ ‏مربوط می‎شود به امر جامعه و حكومت.

‏ ‏من لازم است همین جا از شما و تمام كسانی كه در فعالیت های‏ ‏حقوق بشری برای تمامی انسانها فارغ از قوم ، قبیله و عقیده تلاش‏ ‏می‎كنند تشكر كنم . در این راه ملاكمان "انسان بما هو انسان" است .‏ ‏مولا امیرالمؤمنین (ع ) به مالك اشتر می‎فرماید: با لطف و محبت با‏ ‏مردم برخورد كن چون كه مردم از دو صنف خارج نیستند: "اما اخ‏ ‏لك فی الدین او نظیر لك فی الخلق" : "یا برادر دینی تواند یا مثل تو‏ ‏انسان هستند." بنابراین آنها كه می‎گویند اسلام را قبول نداریم هم‏ ‏باید حقوقشان رعایت شود. در این راه كه قدم برمی دارید قطعا‏ ‏مشكلاتی پیش می‎آید، زندانی می‎شوید، از كار بی كارتان می‎كنند‏ ‏و فشارهای دیگر، ولی ناامید نشوید، بردبار باشید چون قرآن‏ ‏می‎فرماید: "انما یوفی الصابرون اجرهم بغیر حساب". ان شاء الله‏ ‏موفق و مأجور باشید و از زحمات شما تقدیر و تشكر می‎كنم.

‏در پایان این دیدار، تندیس استوانه ای منشور حقوق بشر توسط‏ ‏دكتر ابراهیم یزدی‌، دكتر حبیب الله پیمان و آقای تقی رحمانی به‏ ‏آیت‌الله متتظری اعطا شد. ‏این تندیس بر اساس استوانه كوروش كبیر و مربوط به 539 سال‏ ‏پیش از میلاد ساخته شده است ، استوانه كوروش كبیر به عنوان‏ ‏نخستین منشور حقوق بشر نامیده شده و به تمامی زبان های‏ ‏رسمی دنیا ترجمه شده است.

دفتر آيت الله العظمی منتظری ‏
‏‏۱۳۸۸/۹/۱۹‏‏

0 نظرات :: تنديس «تلاشگر حقوق بشر» به آيت‌الله منتظری اهدا شد